Waarom elk bedrijf een contentkalender zou moeten hebben

Waarom elk bedrijf een contentkalender zou moeten hebben

Altijd online zichtbaar zijn? Dat klinkt als een vrij grote opgave. Niet alleen voor jou, ook voor ons. Want het blijft best even een investering en denkwerk. Welke content schotel je je klanten het liefst voor? Want je vindt het wel belangrijk dat ze er echt iets aan hebben. Je wilt immers niet alleen schrijven voor SEO, maar juist voor je klant. Anders heb je er alsnog niets aan.

Tijd voor een strakke contentkalender. Waar je precies uitzoekt en uitschrijft welke onderwerpen je deelt. Zo hoef je er niet continue over na te denken en werk je het zo veel sneller uit. Of laat je gemakkelijk de teksten schrijven en beelden maken.


De contentkalender in een notendop

Een content kalender wordt gebruikt om vooruit te plannen. Je verzamelt van tevoren informatie over jouw dienst of product, die je graag online wilt overbrengen naar de doelgroep van jouw bedrijf. Op deze manier verzeker je jezelf het hele jaar door van online zichtbaarheid. Je doet dit bijvoorbeeld per maand en linkt deze content aan je doelen.

Waarom zou ik een contentkalender nodig hebben?


Reden 1: een contentkalender zorgt voor overzicht

Er gebeuren zoveel toffe dingen tegelijk waar je eigenlijk online aandacht aan wilt besteden. Helaas ben je zo druk met alles in goede banen leiden, dat het er uiteindelijk niet van komt. Belangrijk dus om overzicht te krijgen. Door middel van een contentkalender.



Reden 2: een contentkalender vergeet niets

Een grote gebeurtenis binnen je bedrijf, zoals een nieuwe klant, huisstijl of product of dienst. Je bent door het dolle heen en viert het uitbundig. De volgende dag realiseer je je ineens dat jullie nog niets online gedeeld hebben. Het is je compleet ontschoten in alle commotie. Ook voor spontane gebeurtenissen kun je in een contentkalender ruimte maken. Zo hoef je niet bang te zijn dat je door een keer iets te posten over een gebeurtenis, er te weinig aan promotie wordt gedaan bijvoorbeeld.



Reden 3: een contentkalender vult de 'lege' content op

Het is komkommertijd, het werk kabbelt voort maar echt nieuwswaardig kun je het niet noemen. Je wilt wel actief blijven in je online zichtbaarheid, maar alle content die je bedenkt klinkt zo cliché en uitgekauwd. Tijd voor een goede strategie.
In deze drie voorbeeldsituaties kun je gebruik maken van een content kalender. De al eerder voorbereide content kun je nu namelijk goed inzetten om tóch online zichtbaar te blijven.

 

Hoe maak ik een contentkalender?

Je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wilt natuurlijk, maar wij doen het als volgt. Je start bij je blogs en nieuwsbrieven. Hier heb je namelijk verschillende onderwerpen die je waarschijnlijk wilt uitlichten. Bedenk bijvoorbeeld per week een soort blog en/of nieuwsbrief. Schrijf bijvoorbeeld een kennisblog voor SEO, laat je klanten aan het woord, deel meer over de laatste trends binnen je niche of maak lijstjes met producten die je klanten zeker willen hebben voor de zomervakantie (of elk ander moment van het jaar). Bedenk vervolgens welke soort content je op je social media kanalen in zou willen zetten. Hoe vaak per week wil je posten? Bedenk voor elk van die keren een ander soort post, wat wekelijks terugkomt. Zo heb je heel snel een best strak plan, waarvanuit je content kunt gaan schrijven of laten schrijven. Denk vooral niet te moeilijk en onthoud altijd: de klant moet dit leuk vinden. Het moet er echt toe doen. Geen onzin teksten dus.


Welke content kan ik alvast voorbereiden in een contentkalender?



Achter de schermen

Welke personen en middelen zorgen ervoor dat jouw bedrijf blijft draaien? Wat zijn je dagelijkse bezigheden en welke unieke of mooie momenten beleef je eventueel samen met de mensen uit je team? Op deze manier kun je precies laten zien welke skills je allemaal in huis hebt.



Stel jezelf (en je teamleden) voor

Door over jezelf te vertellen zorg je ervoor dat jouw doelgroep een band met je kan opbouwen. Als je vertelt over jouw individuele meerwaarde (en die van je teamleden), word je doelgroep geprikkeld wanneer die kennis bij hen ontbreekt. Door een gezicht bij een merk te plaatsen wek je een associatie op die beter blijft hangen in de gedachten van je doelgroep. Bovendien helpt het vaak ook bij het krijgen van ‘de gunfactor’, omdat mensen het gevoel krijgen dat ze je al kennen.



Vieringen Verjaardagen, feestdagen, champagne momenten.

Dit zijn allemaal vieringen die je prima deels in stage kunt zetten en van tevoren kunt voorbereiden. Zo zorg je ervoor dat je op de viering zelf niet meer aan werk hoeft te denken en optimaal kunt meegenieten! Wel tijd voor een paar mooie shots? Zeker doen, zo werk je namelijk vooruit en bouw je direct door aan een eigen database vol content en beeldmateriaal. Spontane acties? Dat kan altijd extra, omdat je de rest al ingepland hebt. Denk bijvoorbeeld aan spontane stories.



Nieuwe of bestaande klanten of klussen

Deze categorie zou ook onder ‘vieringen’ kunnen passen, maar omdat mond-tot-mondreclame super belangrijk is voor het imago en de groei van jouw bedrijf is het slimmer om deze los te trekken. Door online genoeg aandacht te besteden aan nieuwe of bestaande klanten of klussen, heb je namelijk de mogelijk om ook hun doelgroep en volgers te enthousiasmeren voor jouw eigen bedrijf. Zet ze daarom af een toe eens in het zonnetje!



Promotie van jouw product of dienst

Voor welk probleem bieden je een oplossing? Waarom ben jij de beste keuze in de branche? En vooral: What’s in it for them? Het is belangrijk om tijdens (online) promotie altijd vanuit de doelgroep te blijven denken. Dit zijn namelijk jouw potentiële nieuwe klanten. Waar worden zij gelukkig van? En hoe kan jouw product of dienst hieraan bijdragen?



Portfolio

Welke projecten heb je al succesvol afgerond? Met wie heb je daarvoor samengewerkt? En is er media-aandacht geweest die je eventueel kunt delen? Door te laten zien welke projecten je al hebt afgerond, schets je een beeld van de mogelijkheden voor nieuwe klanten. Zo krijgen zij meer gevoel bij wat jij voor hen kunt betekenen, waardoor ze sneller geneigd zijn contact op te nemen.



Tips & tricks

Jij bent expert in iets, om die reden ben jij ooit je bedrijf gestart. Het lijkt voor jou misschien al heel gewoon en standaard, maar de kennis die jij hebt ontbreekt bij je doelgroep. Een slimme manier om meer klanten aan te trekken is door af en toe een tip of trick te delen. Genoeg om ze nieuwsgierig te maken naar wat jouw bedrijf nog meer voor hen kan betekenen. Vergeet niet echt waarde te geven, in plaats van alleen een verkapt verkooppraatje. Denk echt mee, anders heeft het niet zo veel zin.

 

Tijd voor een contentkalender?

Reden genoeg om een contentkalender te gaan maken? Mocht je willen dat we meedenken, kan dat natuurlijk altijd. En mocht je het schrijven van de teksten liever uitbesteden, kan dat natuurlijk ook. Stel dan zelf je teksten samen, dan gaan we snel voor je aan de slag. Hulp nodig? Doe onze quiz op de tarieven-pagina. Zo weet je meteen welke teksten je het beste kunt laten schrijven. Bestel je teksten meteen en betaal gerust achteraf met Klarna.

Terug naar blog