Altijd online zichtbaar zijn? Dat klinkt als een vrij grote opgave. Niet alleen voor jou, ook voor ons. Want het blijft best even een investering en denkwerk. Welke content schotel je je klanten het liefst voor? Want je vindt het wel belangrijk dat ze er echt iets aan hebben. Je wilt immers niet alleen schrijven voor SEO, maar juist voor je klant. Anders heb je er alsnog niets aan.
Tijd voor een strakke contentkalender. Waar je precies uitzoekt en uitschrijft welke onderwerpen je deelt. Zo hoef je er niet continue over na te denken en werk je het zo veel sneller uit. Of laat je gemakkelijk de teksten schrijven en beelden maken.
De contentkalender in een notendop
Een content kalender wordt gebruikt om vooruit te plannen. Je verzamelt van tevoren informatie over jouw dienst of product, die je graag online wilt overbrengen naar de doelgroep van jouw bedrijf. Op deze manier verzeker je jezelf het hele jaar door van online zichtbaarheid. Je doet dit bijvoorbeeld per maand en linkt deze content aan je doelen.
Waarom zou ik een contentkalender nodig hebben?
Reden 1: een contentkalender zorgt voor overzicht
Reden 2: een contentkalender vergeet niets
Reden 3: een contentkalender vult de 'lege' content op
Hoe maak ik een contentkalender?
Je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wilt natuurlijk, maar wij doen het als volgt. Je start bij je blogs en nieuwsbrieven. Hier heb je namelijk verschillende onderwerpen die je waarschijnlijk wilt uitlichten. Bedenk bijvoorbeeld per week een soort blog en/of nieuwsbrief. Schrijf bijvoorbeeld een kennisblog voor SEO, laat je klanten aan het woord, deel meer over de laatste trends binnen je niche of maak lijstjes met producten die je klanten zeker willen hebben voor de zomervakantie (of elk ander moment van het jaar). Bedenk vervolgens welke soort content je op je social media kanalen in zou willen zetten. Hoe vaak per week wil je posten? Bedenk voor elk van die keren een ander soort post, wat wekelijks terugkomt. Zo heb je heel snel een best strak plan, waarvanuit je content kunt gaan schrijven of laten schrijven. Denk vooral niet te moeilijk en onthoud altijd: de klant moet dit leuk vinden. Het moet er echt toe doen. Geen onzin teksten dus.
Welke content kan ik alvast voorbereiden in een contentkalender?
Achter de schermen
Stel jezelf (en je teamleden) voor
Vieringen Verjaardagen, feestdagen, champagne momenten.
Nieuwe of bestaande klanten of klussen
Promotie van jouw product of dienst
Portfolio
Tips & tricks
Jij bent expert in iets, om die reden ben jij ooit je bedrijf gestart. Het lijkt voor jou misschien al heel gewoon en standaard, maar de kennis die jij hebt ontbreekt bij je doelgroep. Een slimme manier om meer klanten aan te trekken is door af en toe een tip of trick te delen. Genoeg om ze nieuwsgierig te maken naar wat jouw bedrijf nog meer voor hen kan betekenen. Vergeet niet echt waarde te geven, in plaats van alleen een verkapt verkooppraatje. Denk echt mee, anders heeft het niet zo veel zin.
Tijd voor een contentkalender?
Reden genoeg om een contentkalender te gaan maken? Mocht je willen dat we meedenken, kan dat natuurlijk altijd. En mocht je het schrijven van de teksten liever uitbesteden, kan dat natuurlijk ook. Stel dan zelf je teksten samen, dan gaan we snel voor je aan de slag. Hulp nodig? Doe onze quiz op de tarieven-pagina. Zo weet je meteen welke teksten je het beste kunt laten schrijven. Bestel je teksten meteen en betaal gerust achteraf met Klarna.