Selling Stories #DREAMTEAM met brand designer Mila Nelia

Selling Stories #DREAMTEAM met brand designer Mila Nelia

Als je 'hi babes' schrijft en tegelijkertijd een zakelijke branding hebt, gaat er iets niet helemaal goed 

In #DREAMTEAM featuren we elke maand een ondernemer waar we blij van worden.

Of het nu een ondernemer is die je kan helpen met je online marketing, of iets totaal anders: wij zijn fan. Deze maand: brand designer en strateeg Mila, van Mila Nelia.

Mila Nelia is een creatieve branding studio in Breda. Mila werkt aan strategische ontwerpen voor beauty en lifestyle-merken. Denk aan de branding voor bedrijven, verpakkingsontwerpen en meer.

Wat is de grootste les die jij geleerd hebt als ondernemer?

Dat je authentiek moet zijn en trouw moet blijven aan je eigen visie en waarden. Lastig, ik weet het. Wanneer je start met je bedrijf kijk je natuurlijk veel om je heen, hoe doen andere mensen het? Moet ik ook streven naar 10k per maand? Ik ben nu vier jaar verder en ben continue bezig met zelfreflectie. Wat past bij mij? Wat past in mijn leven? Ik bekijk het nu veel meer andersom. Ik denk dat je veel succesvoller bent als je het op je eigen manier doet. Dat is ook iets wat ik tegen mijn klanten zeg: er is altijd wel iemand die specifiek jouw aanpak nodig heeft, niet die van een ander. Dus ga op zoek naar die mensen. 

 

Wat is het allerbelangrijkste om in te investeren binnen jouw branche?

Als het gaat om je merk in het algemeen, dus zowel je branding zelf als de strategie eromheen, is het belangrijk om eerst te investeren in onderzoek naar je doelgroep. Mensen steken heel weinig tijd in het leren kennen van een doelgroep, ze maken vooral een branding die ze mooi vinden. Maar ze vergeten het stuk onderzoek, wat juist heel belangrijk is. Als je wilt dat klanten loyaal blijven aan jou moet je geen losse flodders schieten en maar wat doen. Het totaal moet kloppen. Als je goed weet wie jouw klant is, zorg je voor een bijdrage aan hun leven. Je inspireert je klant om een transformatie door te gaan. Dat gevoel krijgen ze namelijk door jou en daardoor kopen ze iets bij je. Jouw product of dienst helpt ze om dichterbij hun doelen te komen. Het is een gevoelsding, veel dingen in de beauty-branche gaan bijvoorbeeld over zelfverzekerdheid. Je kunt als merk heel goed bijdragen aan zo'n gevoel. Zo ben je niet alleen aan het verkopen maar geef je de klanten echt iets. Het gaat vaak niet alleen om het product zelf, maar echt om wat ze voelen en ervaren wanneer ze het product kopen.

 

Een super simpele hack in je branche?

Nou, dan moet ik meteen denken aan brand archetypes. Je kunt op meerdere websites quizzen doen, deze archetype quiz is mijn favoriet. Daarin kun je kijken wie je klant is en wat hun behoeften zijn. Wat zijn hun pijnpunten en ga zo maar door. Als je die vragen invult kom je daar voor een groot deel achter en kun je een niche induiken. Een voorbeeld: het archetype the lover. Zij is gefocust op (positieve) verandering en is bijvoorbeeld dé klant van Chanel. Chanel staat voor vrouwelijke energie, de liefde voor jezelf en mooie producten. Dit uiten ze in bijvoorbeeld campagnes door in te spelen op gevoel. Je ziet iemand die heel romantisch en mysterieus door het scherm loopt en een gevoel overbrengt zoals zelfverzekerdheid of verleiding. Waardoor the lover als klant dat gevoel begrijpt en ook wilt voelen. Om dat te voelen, kopen ze het product van Chanel. Zo simpel is het eigenlijk. Als je het leuk vindt, kun je met mij een strategieworkshop inplannen om samen in die archetypes te duiken.

 

Waar droomde je vijf jaar geleden van en heb je nu?

Op dat moment droomde ik van een eigen branding studio, in het centrum van Breda, met een gezellig team van mensen om mij heen. Waarin ik puur bezig kan zijn met de branding kant, en niet met de financiële kant of mijn eigen marketing bijvoorbeeld. Nu, op dit moment, is dat kantoor en het team nog steeds mijn droom. Working on it!

 

Wat is het belang van goede teksten voor jou?

Je visuele identiteit en teksten moeten helemaal op één lijn liggen. Je wilt een consistente uitstraling hebben, het moet goed bij elkaar passen. Als je branding zakelijk is en je schrijft op Instagram 'Hi babes', dan gaat het niet helemaal goed. De teksten kunnen samen met je visuals de kracht hebben om verbinding met je doelgroep te krijgen. De juiste tone of voice is super belangrijk en kan mensen aansporen om daadwerkelijk voor jou te kiezen. 

 

Voor welke soort klant wil je nooit meer werken?

Klanten die niet openstaan voor mijn expertise of advies. Die heel erg in hun eigen hoofd hebben hoe ze iets willen doen en het niet een beetje los kunnen laten. Zij sturen me dan bijvoorbeeld een logo op van iemand anders en zeggen: ik wil dit, maar dan voor mijn merk. Dan denk ik: oh nee. Haha. Dan is er eigenlijk al geen beginnen aan. Dat is echt geldverspilling, want dat gaat niets doen voor je merk. Vaak staan jongere mensen hier meer voor open. Er is zoveel mogelijk wanneer je besluit niet te veel in te willen blenden maar juist op te vallen.

 

Voor welke soort klant wil je het liefst elke dag werken?

Met mensen die veel passie hebben voor hun werk, ambitieuze doelen hebben en openstaan voor mijn creatieve input. Mensen die out of the box willen werken, en weten dat het slim is om te investeren in hun merk. Mensen die daadwerkelijk energie en tijd willen steken in branding, omdat ze weten dat het ze verder gaat brengen. Met dat soort klanten bouw ik ook vaak een soort vriendschap op, omdat we elkaar dan goed snappen. 

 

Wat moeten we weten over jouw branche wat niemand weet?

Als mensen nog geen ervaring hebben met het uitbesteden van hun branding, willen ze vaak alleen een logo. Het is véél meer dan alleen een logo. Het is die gehele identiteit. Dus investeer dan alsjeblieft in alles, dan alleen in een logo. Dat is hetzelfde wat jullie zeggen, als mensen alleen social media teksten willen bijvoorbeeld. Als ze geen sterke website teksten hebben, heeft het alsnog weinig zin omdat ze dan uiteindelijk niet worden overtuigd op de website zelf. Dat is precies hetzelfde met branding.

 

Welke dienst wordt bij jou het meest geboekt?

Dat wisselt, maar nu ligt de focus op de brand intensives (€2100), waarin ik een week lang met iemand aan de slag ga om een compleet merk te creëren. Zo heb je binnen een week alle focus voor één merk, je zit er namelijk helemaal in. Korte lijnen, samenwerken als collega's: ik hou ervan. 

 

Vanaf welke investering kunnen mensen bij jou terecht?

Elke samenwerking begin ik door te kijken waar zij op dat moment behoefte aan hebben. Ik pitch niet hetzelfde aanbod aan iedere klant. Dat wisselt echt per bedrijf. Ik maak per klant een offerte afhankelijk van hun eisen, doelen, budget en de omvang van het project. Zo start het bijvoorbeeld al bij een dagtarief (€800), waar de focus vooral op design ligt. In een dag werk ik dan vooral aan designvragen van klanten. Als je dit leest en wilt weten wat ik voor jou zou kunnen betekenen, laat het me gerust weten!

 

Wil je meer weten van Mila Nelia? Volg Mila Nelia op Instagram voor behind the scenes, portfolio werk, tips voor andere designers en alles over merkstrategiën. Op de website van Mila Nelia lees je alles over haar aanbod. 

 

Van welke ondernemer ben jij fan? Laat het ons weten!

Terug naar blog